Bechterew Forum forum index Bechterew Forum
Bechterew Forum

HomeHome      ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   KalenderKalender   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen 

Oerdieet

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Bechterew Forum forum index -> Voeding/dieet
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  

Denk je dat een 'oerdieet' kan helpen om je klachten te verminderen?
Ja, ik heb het geprobeerd en het hielp.
18%
 18%  [ 2 ]
Nee, ik heb het geprobeerd, maar het hielp niet.
0%
 0%  [ 0 ]
Ik weet het niet, maar het lijkt me interessant om te proberen.
18%
 18%  [ 2 ]
Ik denk dat zoiets mijn klachten niet zal verminderen.
63%
 63%  [ 7 ]
Totaal aantal stemmen : 11

Auteur Bericht
Radeloos
Lid

Leeftijd: 30

BerichtGeplaatst: Vr 24 Jul, 2009 23:01    Onderwerp: Oerdieet Reageer met quote

Is er iemand die ervaring heeft met het zogeheten 'oerdieet'? Zie bijvoorbeeld:

http://evelinethoenes.nl/pdf/interview%20Cordain%20Bionieuws.pdf

Op een ander forum vond ik hierover:

---
The leaky gut: diet and the auto-immune response - De lekkende darm: dieet en de auto-immuunrespons

Mensen zijn acht- tot tienduizend jaar geleden voor het eerst graan gaan gebruiken als voedingsmiddel. Wild graan vormt vrijwel onverteerbaar voedsel voor mensen, maar door het drogen en malen van graan kan het toch als voedsel gebruikt worden. Hierdoor konden grote beschavingen tot bloei komen, maar dat had zijn prijs. Het vermogen om een plant te kunnen eten om te overleven betekent nog niet dat die plant dan gezond voor ons is. Zoiets dergelijks is het geval voor de meeste graansoorten en hier leggen we uit waarom.
De menselijke spijsvertering is ontworpen om voedsel af te breken dat we eten en om de nutriënten daaruit te absorberen. De darmwand vormt een barrière, die bepaalde voedingsstoffen toelaat en andere tegenhoudt. Een dieet dat voornamelijk op granen is gebaseerd kan leiden tot ingewandsgisting (logisch, daar gefermenteerde tarwe en hop bier en gas produceren) , wat weer kan leiden tot ontstekingen die de de dichtingen tussen de darmwandcellen verzwakken.
Door deze beschadigingen ontstaan ‘lekken’ die verboden stoffen, zoals onvolledig verteerde plantaardige eiwitten, in staat stellen de darmwandbarrière te passeren.
Deze plantaardige eiwitten, die lectines worden genoemd, veroorzaken flinke problemen zodra ze in de bloedbaan worden ogpgenomen omdat hun structuur zo lijkt op lichaamseigen eiwitten; sommige lectines lijken op de eiwitten in gewrichten, andere op eiwitten die betrokken zijn bij de filterfunctie van de nieren en weer andere op die van eiwitten op zenuwuiteinden.
Omdat ze zo sterk lijken op lichaamseigen eiwitten maar toch lichaamsvreemd zijn, trekken de lectines de aandacht van het immuun-afweersysteem, dat ze aan zal vallen. Helaas gebeurt het nogal eens dat wanneer het immuunsysteem eenmaal in werking is gezet, dit het lichaamseigen eiwit aanziet voor de indringer. Hierdoor ontstaat een hele reeks aan ziekten en afwijkingen die we kennen onder de naam van : arthritis (gewrichten), ingewandsontsteking (inflammatory bowel diseases), multiple sclerose (zenuwen?) en auto-immuunziekte van de nier. De onschuldiger varianten zijn het ontstaan van allergieën en astma.
Alle planten bevatten eiwitten die als lectines kunnen werken, maar de meeste zijn tamelijk onschadelijk. De ergste zijn afkomstig van granen en dan met name van tarwe en maïs maar ook van bonen en dan vooral rode nierbonen (kidney beans). Het verwijderen van deze voedingsmiddelen uit ons dieet kan voor ons allemaal gunstig uitpakken, maar het is vooral erg belangrijk voor mensen die risico lopen op auto-immuunziekten zoals rheumatoide arthritis, ankylosing spondylitis (ziekte van Bechterew =soort reuma in rug en ruggewervels), psoriasis, type I diabetes mellitus, multiple sclerosis, ziekte van Crohn, gezwelvormende (ulcerativie) colitis, glomerulonephritis, en mogelijk een aantal andere ziekten.
---

Ik werd hierop gewezen door een vriendin en ben aan de ene kant wel benieuwd maar aan de andere probeer ik zoiets niet snel uit. Iemand hier die dat wel gedaan heeft?

Groetjes!

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Kiro
Moderator

Leeftijd: 53

BerichtGeplaatst: Za 25 Jul, 2009 11:30    Onderwerp: Reageer met quote

Ik ben veranderd van een goed gelovige in een ongelovige Thomas Wink . Heb in de afgelopen jaren zoveel geprobeerd en allemaal zonder resultaat dat ik me heb voorgenomen om mezelf niet weer 'te kwellen' met een dieet.
Maar wie weet werkt het wel bij jou. Ik geloof namelijk wel dat het soms resultaat kan geven.
Groet, Kiro
Naar boven
Arnold1967
Nieuw lid

Leeftijd: 43

BerichtGeplaatst: Do 01 Okt, 2009 00:12    Onderwerp: Reageer met quote

Leuk zeg, weer een dieetgoeroe. Ik zie het als makkelijk geld verdienen.
Dus graan is evil voor het lichaam......Nou die kende ik nog niet. Wel dat varkensvlees slecht is, paardenvlees slecht is, kippenvlees slecht is. Kortom: Vlees is slecht.
Soja schijnt na veel onderzoeken toch ook niet helemaal goed te zijn voor de mensch.
Vis!! Ja heerlijk mediteriaans. Supergezond.....maar....ze barsten van de dioxines en dat is nu weer niet zo gezond, zeg maar rustig giftig. Gelukkig hebben we Brussel. Die zegt dat de voordelen van het eten van vis niet opweegt tegen de nadelen die het eten van vis heeft....geruststellend niet?

En zo kan ik nog wel even doorgaan over voedsel. Lieve mensen: Voedsel is essentieel voor ons. Graan is een grassoort. Het behoort tot het allergezondste wat op deze aardkloot groeit.
Legio diersoorten eten gras (gewoon gras, bamboe, graan etcetera).
Op een enkele diersoort na verschilt ons darmenstelsel echt niet van de dieren. sterker nog: De chimpansee, de urang utan, de baviaan en nog veel meer apensoorten eten gras. Waarom eten al deze dieren gras? Het schuurt het lichaam. Ofwel: Het reinigt het lichaam. De vezels zwellen op en nemen rommel mee naar buiten.Dieren reageren instinctief. Als het echt zo slecht is dan aten de dieren de grassoorten echt niet.

Als je er maar hard genoeg in geloofd dan werkt het wel. Maar weet dat jij het zelf bent die het bewerkstelligt.

Eet normaal en eet gezond. En bovenal: beweeg!! De pijn is, de blijft er. De vraag is alleen of jij de baas bent over je pijn of de pijn over jou?

Een goed leven aan een ieder die dit leest!

Geer
Lid

Leeftijd: 48

BerichtGeplaatst: Ma 12 Okt, 2009 13:50    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb het kickas dieet gevolgd dat in wezen niet zoveel afwijkt van dit oerdieet. Ook hierin geen granen en ook geen andere bronnen van veel zetmeel zoals aardappels en rijst. Die laatste twee zitten trouwens ook allebei niet in het oerdieet. Dit dieet heeft me heel goed geholpen maar ik bleef wel een te hoge bezinking houden en ben daarom Remicade gaan gebruiken. Dit werkt zo goed dat ik waarschijnlijk geen dieet meer nodig heb maar toch is er bij mij thuis nog steeds geen boterham te vinden. Ik gebruik overigens een halve dosis Remicade dus misschien dat ik nog steeds voordeel heb van mijn spaarzaamheid met granen.
Naar boven
Saffrony
Lid

Leeftijd: 41

BerichtGeplaatst: Vr 26 Mrt, 2010 20:37    Onderwerp: Reageer met quote

Arnold1967 schreef:
En zo kan ik nog wel even doorgaan over voedsel. Lieve mensen: Voedsel is essentieel voor ons. Graan is een grassoort. Het behoort tot het allergezondste wat op deze aardkloot groeit.
Legio diersoorten eten gras (gewoon gras, bamboe, graan etcetera).
Op een enkele diersoort na verschilt ons darmenstelsel echt niet van de dieren. sterker nog: De chimpansee, de urang utan, de baviaan en nog veel meer apensoorten eten gras. Waarom eten al deze dieren gras? Het schuurt het lichaam. Ofwel: Het reinigt het lichaam. De vezels zwellen op en nemen rommel mee naar buiten.Dieren reageren instinctief. Als het echt zo slecht is dan aten de dieren de grassoorten echt niet.

Er bestaat wel zeker verschil hoor in darmenstelsels!! Maar dit is allemaal niet zo maar 1-2-3 op te schrijven, daar komt nogal wat biologie- en anatomieles bij kijken. Ook moet je allereerst kijken naar verteerbare en onverteerbare vezels in voeding. Helemaal mee eens dat het een reinigende werking kan hebben en alle giftige stoffen mee naar buiten neemt. Maar niet grassoorten voor de mens! Neem dan liever de vezels uit groenten en fruit voor deze "schurende" werking.

Nog wat mee verschillen. Het gebit van dieren/mensen. Carnivoren hebben bijvoorbeeld ook een hoog gehalte aan alkalische zooi in hun speeksel om vlees in de mond al te verteren en een bijpassend gebit om dit vlees te vermalen.
Dit geldt bijvoorbeeld voor het kunnen verteren van grassoorten voor apensoorten en herkauwers (de naam zegt het al), ze hebben grote maaltanden om de vezels in de mond al te vermalen. En koeien hebben meerdere magen om het allemaal in verschillende stappen te verwerken (en heb je de koeievlaaien wel eens gezien....die wil je echt niet in je toilet Wink ). Koala's bijvoorbeeld hebben weer om de eucalyptusblaadjes te verteren en sterk ontwikkelde blinde darm die weer helpt om dat grassoort te verteren. Mensen hebben dit alles niet, geen slachttanden, geen hoge zuurgraad in hun speeksel, geen grote maalkiezen (niet in die grootte), niet meerdere magen en geen sterk ontwikkelde blinde darm (wij kunnen zelfs zonder en raakt ontstoken bij het minste geringste).
Dus ja, grassen zouden niet gegeten worden als het niet gezond zou zijn, maar ook alleen maar door die dieren die een gestel hebben die daar mee om kunnen gaan. Hetzelfde geldt voor al die zogenaamde gezonde granen in volkoren brood. Mensen zijn niet geschikt voor het eten van hele tarwekorrels. Vogeltjes eten er steentjes en schelpjes bij om het in de maag te kunnen malen, en mensen doen dat niet.
Er is voor alles wat te zeggen. Mensen zijn eigenlijk van nature fruit- en groenteeters, in de loop der jaren hebben we zelf van alles aan ons dieet aan toegevoegd, omdat het lekker is, omdat het voorhanden is, omdat dieetgoeroes en gezondheidsfreaks ons dat willen láten eten.

Kort gezegd is dat je gewoon goed moet luisteren naar je eigen lijf. Dat geeft echt wel aan als je ergens niet tegen kunt. De bewering dat we helemaal geen granen moeten eten is kul (wel gemalen dan) en dat we absoluut geen vlees moeten eten ook (ookal kan ik zelf niet tegen alle soorten vlees, ik eet wel eens een lekker stukje rundvlees voor de vitamineB12).

Eten wat je lekker vindt en waar je lijf het mee eens is, dat is gewoon het allerbeste advies!!!

Groetjes.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
helena
Lid

Leeftijd: 44

BerichtGeplaatst: Vr 26 Mrt, 2010 20:49    Onderwerp: Reageer met quote

Heeft het ook allemaal niet te maken, met wat er allemaal met je lijf aan de hand is. Bij mij speelt de ziekte van Crohn mee, heb dit jaren (25jaar) als een way of life ervaren totdat ik Bech kreeg en mijn reumatologe me op mijn darmstelsel wees, wat toch niet zo werkte zoals het moest en de Bech hoogstwaarschijnlijk het gevolg is daarvan.
Ben ruim 10 kilo aangekomen na de diagnose. Heb enkele weken besloten dat ik wil afvallen. Overlegt met mijn dokter of een eiwit dieet wel ok was, die raadde het af in de zin van "beetje ok, helemaal eitwit dieet niet".
Dus ik doe een beetje eiwitten eten, zo min mogelijk koolhydraten en beweeg tegenwoordig in een soort capsule liggend, ivm mijn rug.
Krijg daarbij de nodige kruidenmengsel om de boel te zuiveren.
Ben nu 5 kilo afgevallen op 3 weken en voel me gewoon heel wat beter dan daarvoor. Ik ben hoofdzakelijk van mijn vermoeidheid af.
Het heeft totaal geen positieve invloed op mijn ontstekingspijnen. Maar alleen de vermoeidheid, die vooral verdwenen is, geeft me enorm energie.
En dat had ik nodig om weer meer positieve dingen te zien na een arbeidsongeschiktheid van 100%.
Dus luitjes, als je je goed voelt bij een dieet, doe het dan gewoon. Overleg met je dokter als er ineens veel verandert in je voeding. Ik doe alles in overleg met een voedingsdeskundige. En voel me ondanks Bech ellende, een stuk beter.
Groet Helena
Naar boven
dries00
Nieuw lid

Leeftijd: 34

BerichtGeplaatst: Zo 09 Mei, 2010 14:28    Onderwerp: Reageer met quote

Over het oerdieet of caveman-dieet: Op zich interessant, maar niet voor bechterevpatiënten. Het oerdieet impliceert bijvoorbeeld rauwkost en rood vlees en dat is geen goed voedsel voor bechterevpatiënten. Ik vind de vraag op het forum hierover dan ook een beetje vreemd en irrelevant.
Overigens geloof ik ook niet dat (volkoren)brood echt slecht kan zijn.
groetjes
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht AIM naam
Saffrony
Lid

BerichtGeplaatst: Zo 09 Mei, 2010 14:42    Onderwerp: Reageer met quote

dries00 schreef:
Ik vind de vraag op het forum hierover dan ook een beetje vreemd en irrelevant.Overigens geloof ik ook niet dat (volkoren)brood echt slecht kan zijn.
groetjes

Geen enkele vraag op het forum is vreemd of irrelevant!!!!! Dit forum is er om vragen te stellen en voor de andere forumleden om antwoord op te geven, we zijn er voor elkaar om ervaringen en wijsheid uit te wisselen.

Brood op zich is niet heel slecht, maar volkoren brood bevat veel voedingsvezels die moeilijker verteerbaar zijn dan vezels uit groente en fruit, voedingsvezels uit brood bemoeilijken ook nog een de opname van ijzer (los van de nadelen die ik al eerder noemde), dus daarom is het niet helemaal goed om veel volkorenbrood te eten.
Naar boven
dries00
Nieuw lid

Leeftijd: 34

BerichtGeplaatst: Do 13 Mei, 2010 21:25    Onderwerp: Reageer met quote

Ok, sorry jullie weten blijkbaar toch waarover jullie spreken, dat was niet duidelijk, nu wel dus.

Ik heb ook Bechterew, van mijn moeder geërfd. Ik heb het in voldoende sterke mate volgens mij om te weten wat die ziekte kan inhouden. Op mijn allerslechtse moment kon ik niet tot nauwelijks lopen. Heb ook een zeer pijnlijke oogontsteking gehad en een hele waslijst van klachten, ondermeer een zeer vreemd en pijnlijk gevoel in mijn strot dat meestal werd uitgelokt na het slikken van pijnstillers. Misschien kent iemand dit laatste, laat het me weten want tot nu toe ben ik zo niemand tegen gekomen (wellicht temeer omdat je op café niet over je ziekte begint natuurlijk)

Dieet is zéér belangrijk, ook beweging en het slechte weer van de afgelopen dagen zal wellicht ook een heleboel mensen parten spelen.

Toch is er persoonlijk één ding dat voor mij het meest bepalend voor mijn klachten is en dat is de stressfactor. Stress jawel, ik prijs me gelukk!ig dat ik thans relatief stressloos door het leven ga (dat wens ik immers iedereen toe). Wacht ik zal het woordje even in het vet zetten dat iedereen het zeker ziet STRESS maakt voor mij op Bechterewgebied het verschil: geen stress, nauwelijks klachten.

Immers, de allerbeste tip die ik omtrent deze ziekte ook heb gekregen, van een vriendin die kinesiste is is: "probeer er niet te veel mee bezig te zijn"
Natuurlijk, ik spreek van (veel) geluk dat ik mijn klachten momenteel de baas ben en dat het mijn leven helemaal niet domineert.
Maar haar opmerking houdt ook in: laat jezelf niet door deze ziekte domineren. Wat hoe vreselijk pijnlijk het ook mag zijn, iemand met kanker is er véél erger aan toe bijvoorbeeld. Bechterewpatiënten zijn (zoals in mijn geval) verder vaak perfect gezond.
Bon, ik kan natuurlijk in mijn parlé ergens de bal misslaan, maar ik scrhijf dit omdat het deugd doet en om anderen een hart onder de riem te steken.
Groetjes en kopjes op! Wink
P.S. aan de webmaster: waar is die klassieke smile-emoticon, het is de enige die ik ooit gebruik en hij staat er niet tussen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht AIM naam
Saffrony
Lid

BerichtGeplaatst: Wo 26 Mei, 2010 09:28    Onderwerp: Reageer met quote

dries00 schreef:
Op mijn allerslechtse moment kon ik niet tot nauwelijks lopen. Heb ook een zeer pijnlijke oogontsteking gehad en een hele waslijst van klachten, ondermeer een zeer vreemd en pijnlijk gevoel in mijn strot dat meestal werd uitgelokt na het slikken van pijnstillers. Misschien kent iemand dit laatste, laat het me weten want tot nu toe ben ik zo niemand tegen gekomen (wellicht temeer omdat je op café niet over je ziekte begint natuurlijk)

Dieet is zéér belangrijk, ook beweging en het slechte weer van de afgelopen dagen zal wellicht ook een heleboel mensen parten spelen.

Toch is er persoonlijk één ding dat voor mij het meest bepalend voor mijn klachten is en dat is de stressfactor. STRESS maakt voor mij op Bechterewgebied het verschil: geen stress, nauwelijks klachten.

Immers, de allerbeste tip die ik omtrent deze ziekte ook heb gekregen, van een vriendin die kinesiste is is: "probeer er niet te veel mee bezig te zijn"

Wat hoe vreselijk pijnlijk het ook mag zijn, iemand met kanker is er véél erger aan toe bijvoorbeeld.

Bon, ik kan natuurlijk in mijn parlé ergens de bal misslaan, maar ik scrhijf dit omdat het deugd doet en om anderen een hart onder de riem te steken.

Hee Dries00,

Bij mij ook....op het allerslechtst niet kunnen lopen, dat van pijn in mijn strot herken ik niet. De waslijst van klachten (afhankelijk van de klachten) kunnen heel goed bij fibromyalgie passen, iets wat veel bechterewers er gratis bij krijgen!!! (ik ook).

Dieet is zeker heel belangrijk, heb ik aan den lijve ondervonden en beweging ook en het weer ook. Allemaal invloeden op ons gestel. Voeding en beweging kunnen we makkelijk zelf in de hand houden maar het weer helaas niet. Of we kopen met z'n allen een eilandje in de stille zuidzee..... hahaha.

Stress speelt inderdaad een hele grote rol. Als je stress hebt dan gaat dat altijd op je zwakke plek zitten, bij ons dus de bechterew.

Ook helemaal mee eens wat je vriendin zegt. Hoe meer je er mee bezig bent hoe meer klachten je lijkt te krijgen, je kan jezelf behoorlijk ziek praten in je hoofd!! Voor de mensen die niet goed lezen....NEEEE ik zeg niet dat het tussen onze oren zit, maar een emotionele bagage kan behoorlijk wat fysieke blokkades opleveren!!!!

En om mezelf op heel glad ijs te begeven........mensen met kanker genezen doorgaans dankzij de huidige technieken vaak van deze erge ziekte.......reuma is voor het leven......

Je slaat nooit de bal mis, jouw gedachten zijn jouw gedachten en ook ik vind het leuk om een hart onder de riem te steken. Ik ben behoorlijk ziek, maar ik laat me er niet door uit het veld slaan. Als ik dan sommige mensen om me heen zie die van hun ziekte hun beroep maken......die zou ik wel door elkaar willen schudden en vragen of ze vergeten zijn dat er nog zoveel meer in de wereld is waar je van kan genieten.

Lieve groetjes.
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Bechterew Forum forum index -> Voeding/dieet Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: