Bechterew Forum forum index Bechterew Forum
Bechterew Forum

HomeHome      ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   KalenderKalender   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen 

glucosamine
Ga naar pagina Vorige  1, 2

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Bechterew Forum forum index -> Alternatieve geneeswijzen / supplementen
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Fishhook
Lid

BerichtGeplaatst: Do 10 Dec, 2009 00:31    Onderwerp: intra-articulaire spui Reageer met quote

Je hebt gelijk, glucosamine is een zelfzorg medicijn tegen artrose en niet bij reuma. Artrose is slijtage in de gewrichten door ouderdom bijvoorbeeld. Door zwaar werk of top sport. Maar slijtage kan ook als gevolg van een ongeval zijn.

Een ontstekingsreactie van het kniegewricht kan de kwaliteit van het kraakbeen verminderen met als gevolg slijtage van het kniegewricht.

Volgens mij is het beste om dan een intra-articulaire spuit in het gewricht te zetten? Hebben jullie hier ervaringen mee?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Kiro
Moderator

Leeftijd: 53

BerichtGeplaatst: Do 10 Dec, 2009 11:49    Onderwerp: Reageer met quote

Ja met beide. Glucosamine deed helemaal niets bij mij. Ja, mijn portemonnee legen. De injecties met kenakort (een intra-articulaire spuit)
Hielp in ieder geval een week of zes. Ik denk ook dat iedereen moet proberen waar hij of zij in baat bij heeft. En soms, zoals bij mij met de glucosamine is het dan voor niets. Ook mijn reumatoloog en mdl arts 'waarschuwde' voor alle zelhulpmiddelen omdat er in het omhulsel en in de generieke stof toch ook weer stoffen zitten die slecht voor je lijf kunnen zijn.
Groet, Kiro
Naar boven
margot
Lid

Leeftijd: 49

BerichtGeplaatst: Do 10 Dec, 2009 20:41    Onderwerp: Re: intra-articulaire spui Reageer met quote

Fishhook schreef:
Artrose is slijtage in de gewrichten

Het heet slijtage in de volksmond. Tegenwoordig kijkt men er anders tegenaan: je kraakbeen is opgebouwd uit hele kleine strengetjes, en als die gaan knappen spreekt men van artrose. Men is er nog niet uit wat de oorzaak is van het "knappen", aldus mijn reumatoloog. Het kan ook erfelijk zijn; bij ons zit het via de vrouwelijke lijn in de familie. Alleen krijgt elke generatie het op jongere leeftijd... Sad

Margot.
Naar boven
cootje
Lid

BerichtGeplaatst: Do 10 Dec, 2009 20:55    Onderwerp: Reageer met quote

Hoi,

Nou bij mij hielpen die spuiten dus weer nul! Glucosamine heb ik ook nog nooit gehad hoor dus daar weet ik het niet van.

Groetjes Corine
Naar boven
cinder
Lid

Leeftijd: 33

BerichtGeplaatst: Di 15 Dec, 2009 13:58    Onderwerp: Reageer met quote

Volgens mijn reumatoloog heeft glucosamine vrijwel geen enkel effect.. het is bedoeld voor mensen met artrose, maar ook voor die mensen schijnt het effect nihil te zijn.. het is dus alleen een middel om je portemonnee te verlichten Wink
Naar boven
pluisje
Lid

BerichtGeplaatst: Wo 16 Dec, 2009 09:49    Onderwerp: Reageer met quote

bij mijn vrouw kraken de knieen als ze de trap op loopt,
maar als ze Glucosamine slikt, is het gekraak weg..

is leuk, maar zonder Glucosamine doet het geen zeer
en met Glucosamine voelt het niet anders aan..

Glucosamine zou dus het slijtage proces enigszinds kunnen remmen,
een extra soort slijtage laag toevoegen als het ware,
maar volgens mij zijn er bijna geen middelen bekend die slijtage
kunnen terug draaien.
en de meeste mensen met pijn willen juist de slijtage terug draaien,
niet verdere slijtage voorkomen.

Saffrony
Lid

Leeftijd: 41

BerichtGeplaatst: Di 23 Feb, 2010 15:34    Onderwerp: Reageer met quote

Ik ben het met Mark eens.
Kort gezegd helpt glucosamine voor het versterken van kraakbeen. MAAR, bij Bech wordt het kraakbeen al zo hard als steen, waarom zou je het dan in vredesnaam nog meer willen versterken??? Ook ik heb het jaren gebruikt (3,5 jaar tot verdriet van mijn portemonnee) en ik was er eerst heel enthousiast over, maar röntgen na röntgen bleek de verbening van mijn kraakbeen alleen maar erger te worden. En aangezien ik niet zo slim ben en eerst geen link legde (en mijn reumatoloog ook niet, die dacht alleen maar dat het bij mij wel erg progressief was), ging er gelukkig toch op een dag een lampje branden en ben ik gestopt met glucosamine, en chondroïtine en msm etc. en na een tijdje bleek op de röntgen het redelijk rustig in het kraakbeen tussen de gewrichten!!! Ik zeg niet dat dit voor iedereen telt, maar mijn ervaring is dus dat glucosamine alleen maar meer schade aanbrengt!!!
Waar het wel heel goed voor is, is artrose (en daarom wordt het ook voor artrosepatiënten voorgeschreven en vergoed) omdat daar juist wel versterking van het kraakbeen nodig is!!!!!!!
Een mogelijk supplement voor Bechterewers is Alchemilla complex. Dit bevat plantenextracten die het kraakbeen soepel maken en houden. Maar ook hier geldt, net als voor elk voedingssupplement, het kost gewoon veel geld. En als je eenmaal al verbeend kraakbeen heb, helpen alle potjes van de wereld niet om het weer soepel te maken.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
hemafeva
Lid

Leeftijd: 30

BerichtGeplaatst: Do 25 Feb, 2010 09:52    Onderwerp: Reageer met quote

ik heb hier ook bio-glucosamine staan, veel geld voor zo'n doos! Ik heb bechterew maar ondertussen ook slijtage tussen onderste ruggenwervels. Wat moet je dan doen, nemen of niet?
Naar boven
margot
Lid

Leeftijd: 49

BerichtGeplaatst: Vr 26 Feb, 2010 22:31    Onderwerp: Reageer met quote

Heb op aandringen vd reumaverpleegkundige (mijn reumatoloog gelooft er niet in) 3mnd glucosaminesulfaat geslikt; bij mij heeft het geen effect gehad op de artrose van mijn handen..... maar bij een kennis wel! Hij heeft veel minder pijn zegt hij, weet niet waarom het bij de één wel werkt en bij de ander niet.
Heb er nooit bij stil gestaan dat het de Bech zou kunnen verergeren, heb er zelf niks van gemerkt. Misschien omdat ik het maar 3 mnd heb geslikt..

Margot.
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Bechterew Forum forum index -> Alternatieve geneeswijzen / supplementen Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Pagina 2 van 2

Ga naar: